Support / Поддержка:
Donationalerts -
Paypal -
Teespring Store -
Webmoney USD - Z789416365352
Webmoney EUR - E518067593070
Webmoney RU - R788497986526
The new BVP-M2 SKCZ has been extensively redesigned. Only little has been left from the original vehicle, even though general layout remains the same. A number of drawbacks of the original BMP-2 have been eliminated. Ergonomics for the crew and troops has also been improved. Essentially the BVP-M2 evolved into an entirely new combat vehicle. The new Czech IFV is fitted with new remotely controlled turret. It is armed with a 30 mm cannon and coaxial mm or 12.7 mm machine gun. The main gun is fully stabilized and can fire accurately while driving. There is provision for anti-tank guided missiles. Modern sights allow detecting targets and aiming in day or night. All weapons can be operated both by commander or gunner. Firing ports were deleted from hull sides in order not to compromise protection. Interior is lined with a spall liner. All round protection is against mm armor-piercing rounds. Vehicle can be fitted with add-on armor kit for a higher level of protection. Slat armor can be fitted for protection against RPG rounds. New seats offer improved protection again mine blasts. The BVP-M2 withstands blasts equivalent to 6 kg of TNT under any wheel. Vehicle is also fitted with automatic fire extinguishing system in engine, crew and troop compartments. The new Czech IFV is fitted with a laser warning system and battle management system. Limited internal dimensions and cramped troop compartment were always a drawback of the Soviet BMP-1 and its derivatives. However the BVP-M2 SKCZ has a redesigned interior with roomier troop compartment. This Czech IFV accommodates 6 or 7 dismounts plus the crew of three. Troops enter and leave the vehicle via rear doors or roof hatches. It is worth mentioning that fuel tanks built-into the rear entry doors was considered a serious design flaw of the original BMP-1. Once hit into the rear the BMP-2 caught fire and there were little chances for the troops to survive. On the BVP-M2 fuel tanks were relocated and this drawback has been eliminated. Vehicle is powered by a new Caterpillar C9.3 turbocharged diesel engine, developing 400 hp. This IFV is also fitted with new automatic transmission. It seems that the BVP-M2 lost amphibious capabilities due to increased weight. This IFV can be airlifted by C-130 tactical cargo aircraft.
Проект, разработанный чешской компанией Excalibur Army в сотрудничестве со словацкими фирмами EVPU и VOP Trenin, предлагает ряд мер, направленных на повышение характеристик устаревшей техники. По заверениям авторов проекта, перспективная БМП переняла у БМП-1 и БМП-2 только некоторые элементы ходовой части и 30-мм автоматическую пушку. Все прочие агрегаты машины либо являются совершенно новыми разработками, либо представляют собой сильно переработанные элементы базовой техники. При этом утверждается, что при модернизации и переделке БМП-1 или БМП-2 в BVP-M2 SKCZ сохраняется до 50-60% узлов и агрегатов. При разработке нового проекта на основе старых наибольшим изменениям подвергся бронированный корпус машины. Для более удобного размещения экипажа и десанта чешские конструкторы увеличили общую высоту корпуса на 270 мм. Это сказалось на общих габаритах БМП, однако позволило улучшить условия размещения бойцов в десантном отделении. Из-за такой доработки корпуса пришлось изменить форму и размеры верхней лобовой детали корпуса. Она, как и на советских бронемашинах, расположена под большим углом к вертикали, но имеет большую длину и доходит до крыши десантного отделения. Общая длина BVP-M2 SKCZ достигает 7 метров, ширина равна 3,2 м, высота – 2,9 м. Помимо изменения формы корпус получает дополнительные листы бронирования, повышающие уровень защиты от стрелкового оружия и взрывных устройств. По данным разработчиков, корпус БМП BVP-M2 SKCZ в базовом варианте соответствует уровню 3 стандарта НАТО STANAG 4569 и способен выдержать попадание 7,62-мм бронебойной пули винтовочного патрона. Баллистическая защита машины может быть усилена при помощи дополнительных модулей, обеспечивающих 4-й уровень защиты. В таком случае экипаж и агрегаты машины защищены от пуль патрона 14,5х114 мм. По желанию заказчика машина может оснащаться противокумулятивными решетками. Усиленное днище корпуса позволяет защитить экипаж от подрыва 6 кг тротила под гусеницей или 300 г под днищем. Во избежание травм и для уменьшения воздействия ударной волны на экипаж БМП оснащается специальными креслами, поглощающими часть энергии взрыва. В проекте используется дизельный двигатель Caterpillar C9.3 мощностью 300 кВт (около 405 л.с.). Двигатель большей мощности позволил компенсировать выросшую массу и сохранить приемлемые ходовые характеристики. Максимальная скорость на шоссе 70 км/ч, запас хода – 550 км.