Nikolai Karetnikov. The Mystery of The Apostle Paul ― Николай Каретников. Мистерия Апостола Павла

Nikolai Karetnikov / Николай Каретников (1930-1994) The Mystery of The Apostle Paul / Мистерия Апостола Павла Opera in ten scenes / Опера в десяти сценах Ор.28, 1970–1987 Libretto by Nikolai Karetnikov and Simeon Loungin / Либретто Николая Каретникова и Семена Лунгина Mariinksky Theatre orchestra and male group of the choir The Saint-Petersburg Chamber choir Conducted by Valery Gergiev Nero (tenor) – Graier Hanadanyan Tigellin (baritone) – Nikolai Putilin Paul (bass) – Gennady Bezzubenkov Christians (male choir) – Mariinsky Theatre choir, male group Romans (mixed choir) – Chamber choir of Saint-Petersburg Christians and Romans – choir solists World premiere in concert, Sacro Art Festival, Marktkirche, Hannover, August, 1995. Demo tape – Christians choir’s sound level had been nearly lost. 00:00 Prologue 05:23 Triumph 09:50 Orgy 20:43 Paul alone 29:12 Fire 46:38 Sermon 53:55 Live torches 58:08 Trial 01:12:47 The death of Nero 01:26:25 Final (The Apotheosis of The Apostle Paul) SYNOPSIS Imperial Rome in the last years of the life of Apostle Paul. Nero celebrates a false triumph which is followed by an orgy at his palace. He clowns around, those around him start making love at his order. The Minister of Internal Affairs (Chief of the Praetorian guards) Tigellin reports to the Emperor on the people that do not adhere to the norms of Rome – the Christians. Nero demands to meet one of them. The Apostle Paul is brought to him. The first collision of the Emperor and the new Faith takes place. Nero throws Paul into prison. The great monologue about Christian Love is declaimed (Second Epistle to the Corinthians). The great fire of Rome breaks out. Humans and animals perish in the monstrous conflagration. At the climax of fire, from the balcony of his palace, Nero sings verses from Virgil’s Aneid recounting the fire of Troy. The disaster comes to an end. Tigellin reports that people are blaming Nero for the fire. Nero cynically lays blame on the Christians. The Christians are terrified, Paul delivers a sermon in the Catacombs. The Christians are burned at the stake, they sing “Credo”, dying. Nero dispenses justice to the Apostle Paul, Tigellin delivers the indictment, Nero plays the fool. Paul is condemned to death. The whole Empire rebels against Nero. He is dethroned. To avoid the excruciating execution that awaits him, he decides to commit suicide. He is grimacing once again: “What a great artist dies in me!” A slave finishes him off. The Apostle’s name arises from the quiet music, which swells, rises and progresses to the Apotheosis of The Apostle Paul – Ascension or Incarnation of St. Paul (at the discretion of the director). __________________________________________________________________ Оркестр и мужская группа хора Мариинского театра Камерный хор Санкт-Петербурга п/у Николая Корнева Дирижер Валерий Гергиев Нерон (тенор) – Граер Ханаданьян Тигеллин (баритон) – Николай Путилин Павел (бас) – Геннадий Беззубенков Христиане (мужской хор) – Мужска группа хора Мариинского театра Римляне (смешанный хор) – Камерный Хор Санкт-Петербурга Христиане и римляне – солисты хора Мировая премьера в концертном исполнении, Фестиваль Sacro Art, Маркткирхе, Ганновер, август 1995 года. Демонстрационная запись – звук Хора христиан был большей частью утерян. 00:00 Вступление 05:23 Триумф 09:50 Оргия 20:43 Павел один 29:12 Пожар 46:38 Проповедь 53:55 Живые факелы 58:08 Суд 01:12:47 Смерть Нерона 01:26:25 Финал (Апофеоз апостола Павла) СИНОПСИС Императорский Рим в последний период жизни апостола Павла. Нерон празднует фальшивый триумф, после которого следует оргия. Нерон паясничает, по его приказу окружающие занимаются любовью. Министр внутренних дел Тигеллин сообщает императору, что существуют люди, которые не придерживаются общепринятых в Риме норм — христиане. Нерон хочет видеть одного из них. К нему приводят апостола Павла. Происходит первое столкновение императора с новой верой. Нерон ввергает Павла в тюрьму. Мы слышим большой монолог апостола о христианской любви (2-е послание к Коринфянам). Начинается великий римский пожар. В чудовищном пламени гибнут люди и животные. В самый разгар пожара Нерон на балконе своего дворца поет стихи из “Энеиды” Вергилия, описывающие пожар Трои. Бедствие кончается. Тигеллин сообщает, что народ считает виновником пожара именно его, Нерона. Нерон решает переложить вину на христиан. Следует сцена их сожжения; погибая, они поют “Верую”. Нерон вершит суд над ап.Павлом, Тигеллин произносит обвинительную речь, Нерон юродствует. Павла осуждают на смерть. По всей империи начинается мятеж против Нерона. Его свергают. Чтобы не подвергнуться мучительной казни, он решает кончить жизнь самоубийством — Нерон вновь кривляется: “Какой артист великий умирает!” Его добивает раб. В тихом звуке музыки возникает имя апостола. Оно растет, возвышается, переходит в финал-апофеоз ап.Павла — вознесение или инкарнация ап.Павла (как решит режиссер-постановщик).
В начало